Optymalizacja strony internetowej

optymalizacja i pozycjonowanie

Tworząc stronę internetową należy pamiętać, że jej sukces zależy w dużej mierze od naszej pozycji w wynikach wyszukiwania. Nawet jeśli mamy nowoczesną, atrakcyjną witrynę z bogatą treścią możemy zniknąć gdzieś w zakamarkach Internetu. Kluczem do sukcesu jest poprawna optymalizacja, czyli zadbanie o to, by nasza strona była widoczna w wyszukiwarkach. Aby to osiągnąć powinniśmy przeprowadzić optymalizację. Ideą optymalizacji jest pomóc Google lepiej zrozumieć naszą stronę, jej główną tematykę i grupę docelową.

Optymalizacja kodu strony

Meta tagi

Meta tagi: Description i Keywords oraz znacznik Title to znaczniki HTML, opisujące robotom Google treść strony. Title określa tytuł strony i jest widoczny również dla użytkowników. Znacznik Description to krótki opis witryny widoczny w wynikach wyszukiwania. Mamy do dyspozycji 60 znaków, które powinny możliwie najwierniej oddawać temat strony. Używamy więc odpowiednio odmienionego słowa kluczowego, jednocześnie tworząc taki opis, który zachęca do odwiedzenia naszej witryny.
Kolejnym ważnym dla optymalizacji tagiem jest keywords, czyli słowa kluczowe. Nie powinno być ich więcej niż dziesięć. Najlepiej jeśli słowa te pojawiają się często w treści strony. Podczas tworzenia strony internetowej warto przemyśleć zawartość meta tagów i jeśli do tej pory nie były odpowiednie to je zaktualizować, bo mają duży wpływ na to jak Google postrzega naszą stronę.

Poprawna struktura strony

Mowa oczywiście o znacznikach H1-H6. Odpowiadają one za hierarchię nagłówków w treści naszej strony. W znaczniku H1, który zwykle jest tytułem podstron, umieszczamy najważniejsze treści, możemy umieścić tam też słowa kluczowe. Kolejne znaczniki h2-h6 to nagłówki niższego rzędu, które ułatwiają logiczne porządkowanie bloków tekstu, zwiększając jednocześnie czytelność strony.

Przyjazne adresy URL

Jedna z najlepszych funkcji WordPressa ułatwiająca pozycjonowanie. Zamiast długiego ciągu nic nie znaczących znaków w adresie naszej strony, dodaje przyjazny dla użytkownika i robotów adres url np. domena.pl/ogloszenia/motoryzacja/audi-a4

Pogrubienie, podkreślenie, kursywa

Istotne fragmenty tekstu, zawierające słowa kluczowe warto wyróżnić. Wytłuszczone słowa zwrócą uwagę zarówno czytelników, jak i robota Google. Standardowo nie należy przesadzać.

Czas wczytywania strony internetowej

Internauci nie lubią czekać, jeśli Twoja strona nie załaduje się w kilka sekund większość użytkowników Internetu zamknie ją, a Ty stracisz swoją szansę. Dlatego dobrze zakodowana i zoptymalizowana strona wczytuje się szybko. Wyjątkiem może być galeria lub portfolio, które ze względu na dużą liczbę zdjęć mogą ładować się trochę dłużej. Aby sprawdzić szybkość działania Twojej witryny możesz skorzystać z Google PageSpeed Tools.

optymalizacja rozmiaru grafiki

Optymalizacja treści strony WWW

Unikalna treść

Treść Twojej strony powinna być unikalna, poprawna językowo i pisana naturalnie. Upychanie słów kluczowych na siłę to zdecydowanie zła praktyka. Przyjmuje się, że optymalne zagęszczenie słów kluczowych wynosi 5%. Internauci odwiedzający Twój serwis mają znaleźć informację, których szukają, a nie zlepek keywordsów. Jeśli treść jaką umieszczasz będzie interesująca, będzie udostępniana i linkowana, przyczyniając się do wyższej pozycji strony w rankingu Google.

Linkowanie wewnętrzne

Ważnym i często niedocenianym aspektem optymalizacji jest linkowanie wewnętrzne. Im łatwiej będzie można dotrzeć do poszczególnych elementów na Twojej stronie, tym lepiej i to nie tylko ze względu na roboty, ale również na odwiedzających. Dlatego linkujemy do podkategii, do wcześniejszych artykułów, do oferty firmy itd. W tekst umieszczony jako opis w odnośniku czyli tzw. anchor tekst wstawiamy słowo kluczowe. Taka praktyka wykonywana z umiarem pomoże w rozprzestrzenianiu link juice na Twojej stronie.

Przejrzystość i czytelność tekstu

Ogromne bloki tekstu w długich linijkach skutecznie odstraszają czytelników. Tekst musi być przejrzysty, zróżnicowany, podzielony na części i akapity. Warto dodać nagłówki, które uporządkują stronę w logiczną całość i pozwolą internautom przejść do akapitu, który ich interesuje. Wyszukiwarki premiują strony, które dbają o czytelność treści.

Optymalizacja grafiki

Wspominałem już o odpowiedniej ilości zdjęć na stronie, tak by nie wczytywała się zbyt długo. Grafiki można również zoptymalizować. Dobieramy odpowiedni rozmiar zdjęcia, wstawiamy powtarzalne tło, kompresujemy obrazy. Aby zmniejszyć liczbę zapytań http łączymy obrazki tworząc tzw. sprite’y. Istotną kwestią jest też dodawanie opisów zdjęć za pomocą atrybutów alt i title. Google umożliwia wyszukiwanie po grafice właśnie dzięki tym znacznikom.

Właściwa optymalizacja strony internetowej to podstawa wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Znacznie łatwiej jest pozycjonować witrynę, która jest dobrze zoptymalizowana. Jeśli czujemy się na siłach optymalizację możemy wykonać samemu. Najlepiej zlecić to jednak doświadczonym specjalistom.

FacebookTwitterGoogle+WykopDelicious

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *